Marketeer kent klant nog onvoldoende

Question_8643312_full

04 juli 2013, Redactie Emerce –
Driekwart van de marketeers vindt datamanagement een kritische succesfactor om marketingdoelstellingen te behalen. Maar een duidelijke strategie op dit gebied ontbreekt. Dat blijkt uit de DM Barometer Special: Is data een kritische succesfactor? van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.

Hoewel datamanagement als een kritische succesfactor wordt gezien voor het behalen van marketingdoeleinden, is de kwaliteit van klantdata niet bij alle organisaties goed genoeg om de dialoog aan te gaan. Hier liggen kansen om de kennis over de klant te vergroten.

Opvallend aan het onderzoek is het verschil tussen opdrachtgevers en dienstverleners. De meeste opdrachtgevers geven aan dat hun klantdata goed of uitstekend is. Terwijl de meeste dienstverleners klantdata onvoldoende of (net) voldoende vinden. De verzamelde klantdata wordt met name ingezet om doelgroepen beter te segmenteren en de kennis over de klanten te vergroten.

Organisaties zeggen wel bovengemiddeld betrokken te zijn bij elk van de onderliggende thema’s van datamanagement (analyse & segmentatie, datakwaliteit, data governance en data-integratie). De betrokkenheid bij het thema datakwaliteit is het hoogst.

Op de stelling dat bewustwording en zelfregulering van privacy een taak is voor het Nederlands bedrijfsleven, geeft 78 procent van de marketeers aan het hiermee eens te zijn.

Comments are closed.